ΧΑΣΚΙΛ ΣΤΕΛΛΑ


Η Στέλλα Χασκίλ, εβραϊκής καταγωγής, γεννήθηκε το 1918 στη Θεσσαλονίκη, και ήταν γνωστή ως «Σαλονικιά».
Το πραγματικό της όνομα είναι Στέλλα Ιγεχασκέλ ή Γεχασκέλ – Γαέγου και ήταν σύζυγος του επίσης Εβραίου Ιάκωβου Γεχασκέλ.

Η Χασκίλ υπήρξε αναμφίβολα από τις πιο χαρακτηριστικές φωνές του ρεμπέτικου και λαϊκού τραγουδιού. Αποτύπωσε έντονα τα αυλάκια των δίσκων των 78 στροφών με τη βελούδινη και σπάνια φωνή της, αφήνοντας για πάντα ανεξίτηλα τα σημάδια της στα 135 περίπου τραγούδια που συνολικά ερμήνευσε.
Κατά τη γνώμη πολλών, κυρίως από το χώρο του λαϊκού τραγουδιού, η Στέλλα, που έλαμψε τη δεκαετία '40 – '50, υπήρξε η κορυφαία ερμηνεύτρια του μεταπολεμικού ρεμπέτικου, της «νεώτερης σχολής».

Η Στέλλα Χασίλ είναι άδικα παραγνωρισμένη και σχεδόν ξεχασμένη σήμερα. Ο περισσότερος κόσμος δεν την γνωρίζει καν, παραμένει όμως στη μνήμη των μεγαλυτέρων σε ηλικία ως πολύ σημαντική λαϊκή καλλιτέχνιδα. Ευτυχώς όμως που αποτυπώθηκε η φωνή της σε πρώτες εκτελέσεις κλασικών τραγουδιών του Β. Τσιτσάνη, του Απόστολου Χατζηχρήστου, του Μανώλη Χιώτη, του Σπύρου Περιστέρη, του Απόστολου Καλδάρα, του Γιώργου Μητσάκη, του Μάρκου Βαμβακάρη, του Μπάμπη Μπακάλη, του Γιώργου Λαύκα, του Γιάννη Παπαϊωάννου, του Σπύρου Καλφόπουλου, του Γιάννη Τατασόπουλου, του Γιάννη Σταμούλη, κ.α.
Η Χασκίλ ερμήνευσε από τα ωραιώτερα ρεμπέτικα τραγούδια με τρόπο μοναδικό, ανεπανάληπτο και συγκλονιστικό.

Πριν τον πόλεμο η Στέλλα έκανε τις πρώτες καλλιτεχνικές της εμφανίσεις σε κοσμικά κέντρα και σε λαϊκές οικογενειακές ταβέρνες της Θεσσαλονίκης. Μετά όμως την απελευθέρωση έρχεται στην Αθήνα και συνεχίζει την καριέρα της τραγουδώντας σε λαϊκά κέντρα της πρωτεύουσας. Η Χασκίλ συνεργάστηκε με τους πιο αξιόλογους λαϊκούς συνθέτες και το 1946 πρωτοεμφανίστηκε και στη δισκογραφία.

Το πρώτο της τραγούδι που πέρασε στους δίσκους γραμμοφώνου, «κομμένο και ραμένο» πάνω στην βελούδινη φωνή της, είναι ένα αισθησιακό ισπανο-ανατολίτικο, οι «ΣΕΒΙΛΙΑΝΕΣ», γραμμένο το Φεβρουάριο του 1946 από τον πρωτοεμφανιζόμενο Γιώργο Λαύκα (1924-1972), με στίχους του Ταμβάκη (ψευδώνυμο του Χαράλαμπου Βασιλειάδη, του θρυλικού «Τσάντα», 1902-1970). Στον ίδιο δίσκο, η Στέλλα τραγούδησε και το ζεϊμπέκικο «ΕΔΩ ΠΛΗΡΩΝΟΝΤΑΙ ΟΛΑ», των ιδίων λαϊκών δημιουργών. Με τα δύο αυτά τραγούδια, ταυτόχρονα με τη Χασκίλ, κάνει το δισκογραφικό του ξεκίνημα και ο Γιώργος Λαύκας, σαν συνθέτης και τραγουδιστής.
Σύντομα ακολουθούν δεκάδες άλλοι δίσκοι της με τραγούδια όλων των γνωστών λαϊκών δημιουργών της εποχής, τα οποία η Σαλονικιά τα απέδωσε ιδανικά, με το δικό της ύφος, το τελείως προσωπικό και χαρακτηριστικό. Δίκαια έγινε περιζήτητη και όλοι οι λαϊκοί συνθέτες επιζητούσαν τη συνεργασία της στο πάλκο και στη δισκογραφία.

Η φωνή της Στέλλας Χασκίλ είχε πράγματι κάτι το ιδιαίτερο, που την έκανε να ξεχωρίζει από τις άλλες σύγχρονές της ρεμπέτισσες ερμηνεύτριες. Ο τρόπος της ερμηνείας της ήταν απλός και απέριττος, χωρίς περίσσιες καλκάντζες, αλλά ταυτόχρονα ειλικρινής και ζεστός, απόλυτα ταιριαστός με το κλίμα και το ύφος του ρεμπέτικου τραγουδιού.
Υπήρξε η τραγουδίστρια που είπε και γραμμοφώνησε, σε πρώτη εκτέλεση, πολλά ρεμπέτικα τραγούδια που σήμερα θεωρούνται «κλασικά», όπως το «Κάποια μάνα αναστενάζει», το «Νύχτωσε χωρίς φεγγάρι», «Ακρογιαλιές – Δειλινά», «Για τα μάτια π’ αγαπώ», «Αράπικο λουλούδι», «Η πεντάμορφη», «Μπιρ-Αλλάχ», «Πάλιωσε το σακάκι μου», «Το Κατινάκι ξέχασες», κ.α.

Η Χασκίλ ερμήνευσε σε δίσκους 106 τραγούδια σε πρώτη φωνή και 31 ως δεύτερη φωνή.
Στο όνομα της Στέλλας Χασκίλ, ως δημιουργού, κυκλοφόρησαν συνολικά 20 τραγούδια, όλα τραγουδισμένα από την ίδια, αποκλειστικά σε πρώτη φωνή, προφανώς δώρα ή «προϊόντα συναλλαγής και υποχρεώσεων» των πραγματικών τους δημιουργών, μια και η ίδια δεν ήταν μουσικός. Από τα τραγούδια αυτά, στα 10 εμφανίζεται ως αποκλειστική δημιουργός (στίχοι και μουσική), στα 2 ως στιχουργός μόνον -αλλά περασμένα στο όνομα του συζύγου της Ιάκωβου Γεχασκέλ, στα 6 ως συνθέτης μόνον και στα υπόλοιπα 2 τραγούδια εμφανίζεται μόνο ως στιχουργός. Τα δώρα αυτά προέρχονται, κυρίως, από τον Βασίλη Τσιτσάνη, τον Απόστολο Χατζηχρήστο, τον Σπύρο Καλφόπουλο και άλλους λαϊκούς τραγουδοποιούς.

ΧΑΡΟΥΛΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

Ο Γιάννης Χαρούλης γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κρήτη, στα Έξω Λακώνια, Αγίου Νικολάου.

Ο Γιάννης Χαρούλης, με την αύρα της Μεσογείου, αλλά και το νεότατο της ηλικίας του έρχεται για να καταθέσει την ειλικρίνεια του. Και το μόνο που μένει να αποδειχθεί είναι πόσο έτοιμοι είμαστε να τη δεχθούμε.

Όταν ήταν μικρός έπαιζε μαντολίνο, έψαλλε στην εκκλησία του χωριού και τραγουδούσε στα τοπικά πανηγύρια.
Σήμερα, παρέα με το λαούτο του, τη μουσική κληρονομιά της Κρήτης και τα βιώματα του, ο Γιάννης Χαρούλης ακολουθεί στην Αθήνα τη δική του επιτυχημένη πορεία στο χώρο της μουσικής.

Είναι ένας από τους λίγους Κρητικούς που έχει καταφέρει να αναδείξει την κρητική παραδοσιακή μουσική μέσα από την προσωπική του αναζήτηση στους στίχους, τις ερμηνείες και τις μουσικές ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών, μία αναζήτηση που αποτυπώνεται στον δεύτερο δίσκο του τον «Χειμωνανθό».

Ο Γιάννης Χαρούλης προτιμά με σεμνό τρόπο να ερμηνεύει τα τραγούδια του αείμνηστου μουσικού Νίκου Ξυλούρη , να δημιουργεί την δική του ταυτότητα έχοντας ως σύμμαχο το χρόνο και την αγάπη του για τη μουσική και να είναι από τις πιο ελπιδοφόρες νέες παρουσίες στην Ελληνική μουσική τα τελευταία χρόνια

ΧΑΡΜΑΣ ΤΟΛΗΣ


Ο Απόστολος Χαρμαντάς που γεννήθηκε στο Λεωνίδιο το 1918 και η γυναίκα του Λίτσα ήταν το περίφημο ντουο χάρμα.

Ο Τόλης Χάρμας πριν το περίφημο ντουέτο με τη Λίτσα εμφανίζεται στα μουσικά δρώμενα της εποχής (προπολεμικά) σε καλλιτεχνικό σχήμα επικεφαλής με τον Γιώργο Μουζάκη και παίζει σε ορχήστρες τραγουδώντας τα μεγάλα τραγούδια της εποχής. Όταν σου εμπιστεύεται ο Τσιτσάνης το «κάποια μάνα αναστενάζει» εκείνους τους καιρούς σε πρώτη εκτέλεση η αξία είναι δεδομένη.

Μέχρι το 1947 όπου υπηρετούσε την θητεία του στη Θήβα εργαζόμενος και ως μουσικός. Εκεί γνωρίζει και ερωτεύεται την φιλόλογο Γαρυφαλιά Ζέρβα. Έτσι δημιουργήθηκε το αχτύπητο δίδυμο που εκτός από τα δικά τους τραγούδια ερμήνευαν και συνθέσεις άλλων δημιουργών σε κέντρα και δισκογραφία. Γνώρισαν πολύ μεγάλη επιτυχία και ως ερμηνευτές και ως δημιουργοί. Ο δίσκος «Τόλης και Λίτσα Χάρμα» περιέχει μόνο δικά τους τραγούδια.

Από το 1978 που έφυγε από τη ζωή η σύντροφός του συνέχισε μόνος ο Τόλης την καλλιτεχνική του πορεία, παίζοντας και αρκετά χρόνια στην Αμερική. Το Μάιο του 2008 έφυγε από κοντά μας. Μέχρι το τέλος δεν σταμάτησε να χαρίζει το ταλέντο του στους πιστούς του είδους. Θα ακούσουμε το περίφημο ντουέτο στην καταπληκτική «Γκιούλ Τζαμάλ»

ΧΑΡΙΤΑΤΟΣ ΚΩΣΤΑΣ


Ο Κώστας Χαριτάτος γεννήθηκε στη Κεφαλονιά. Σπούδασε μουσική με την Μ.Ράππα στο Ελληνικό Ωδείο Αθηνών και εργάσθηκε ως καθηγητής κλασσικής κιθάρας.

Γράφει μουσική για το θέατρο και την τηλεόραση και έχει κυκλοφορήσει δυο προσωπικούς δίσκους, το «Μοτέρ» (1989) και το «Μεγάλο καλοκαίρι» (1995). Έχει συμμετάσχει στους δίσκους «Φεύγεις κι έρχεσαι» (Virgin, δύο τραγούδια και ενορχήστρωση), «Ονειροκλέφτης» (Τ.Ποταμιάνου, Λύρα, ενορχήστρωση), «Γαλανός ορίζοντας» ( Κ.Βασιλιάγκος, Virgin, δύο τραγούδια).

Είναι μόνιμος συνεργάτης του Ε.Θ.Κ. και του Δημοτικού Θεάτρου Αργοστολίου, και η μουσική του γι’ αυτά έχει αποσπάσει τέσσερα πρώτα βραβεία μουσικής στους διαγωνισμούς της Ιθάκης και ένα της Κορίνθου.

Έχει γράψει μουσική για πολλές άλλες παραστάσεις, όπως τον «Οδυσσεβάχ» της Ξένιας Καλογεροπούλου, τη «Συναναστροφή» της Λούλας Αναγνωστάκη (ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Πατρών), το «Τρεις σωματοφύλακες και μισός» της Μ.Παναγιωτοπούλου (ΔΗ.ΠΕ.ΘΕΒ.ΑΙΓΑΙΟΥ), «Τα ρούχα του αυτοκράτορα» του Χ. Κ. Άντερσεν (ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ Ιωαννίνων), τον «Πλούτο» του Αριστοφάνη (ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Β.Αιγαίου), κ.α.

Επίσης έχει γράψει μουσική για την τηλεόραση: «Πανδοχείο οι Βρυκόλακες» (ΕΤ 1), «Το σημάδι του έρωτα» (ΜΕGA) και «Βόρειος Πόλος» (ντοκιμαντέρ ΕΤ 1).

ΧΑΛΚΙΑΣ ΤΑΣΟΣ


Διαπρεπής λαϊκός εκτελεστής (κλαριντζής) από τις μεγαλύτερες φυσιογνωμίες του μουσικού παραδοσιακού Χώρου όλων των Εποχών.

Ο «Βενιαμίν» της μουσικής Κομπανίας των Χαλκιάδων (5ος γιος του Πολυχρόνη Χαλκιά) μπήκε από μικρός στα βάσανα, γιατί 4 ετών ορφάνεψε. Μετά από περιπέτειες και αποσπασματική μαθητεία στα αδέλφια του (όλοι μουσικοί) έγινε δεκτός στην περίφημη Κομπανία των «Χαλκιάδων», δίπλα στα 5 αδέλφια του· ήταν τότε 17 ετών. Η «Κομπανία», το μεν καλοκαίρι έπαιζε στα πανηγύρια της Ηπείρου· τον δε χειμώνα ήταν εγκατεστημένη στην Αθήνα (στον Βοτανικό).

Το 1940 πολέμησε και τραυματίστηκε. Το 1941 σε γερμανικό βομβαρδισμό σκοτώθηκαν η γυναίκα και τα 2 του παιδια. Τότε εκείνος εντάχτηκε στην Αντίσταση και πολέμησε τον Κατακτητή από τις γραμμές του ΕΛΑΣ. Μεταπολεμικά, η Κομπανία των Χαλκιάδων επανασυστάθηκε και περιόδευσε ανά τα πανηγύρια της χώρας, ενώ αρχισε και να δισκογραφεί στην «Κολούμπια».

Το 1950 ο Τάσος Χαλκιάς επισκέφτηκε το Κάιρο με μεγάλη επιτυχία. Κατόπιν, επισκέφτηκε την Αμερική (παρέμεινε εκεί στο διάστημα 1958-63 και κάθισε στο ίδιο «πάλκο» με τους: Γ. Παπαϊωάννου, Στ. Τζουανάκο, κ.ά.). Όταν επέστρεψε, σχημάτισε το 1964 νεο «οικογενειακό» Συγκρότημα και εμφανίστηκε σε γνωστά Κέντρα της Αθήνας.

Επέστρεψε στην Αθήνα. Το 1972 ανέλαβε τη μουσική του «Αίαντα» που ανέβασε το ΚΘΒΕ. Δέκα χρόνια αργότερα, ήταν ο «κουμανταδόρος» στις 3 πανηγυρικές συναυλίες που διοργανώθηκαν στο Θέατρο Λυκαβηττού (για να τιμηθούν τα 125 χρόνια των «Χαλκιάδων») στις οποίες μετείχαν όλοι «οι δυνάμενοι φέρειν όπλα» συγγενείς του.

Στη διάρκεια της σταδιοδρομίας του έπαιξε σε δεκάδες δίσκους και ηχογράφησε εκατοντάδες μουσικούς σκοπούς (για την Ακαδημία Αθηνών, το Γ΄ Πρόγραμμα και τη δισκογραφία). Τα τελευταία χρόνια της ζωής του, λόγω καρδιακών επεισοδίων και πνευμονικών οιδημάτων, είχε αποχωριστεί το κλαρίνο του (το οποίο μετά τον θάνατό του κατατέθηκε στο «Μουσείο Ελληνικών Λαϊκών Οργάνων»).

Στους LP δίσκους του: «Το κλαρίνο του Χαλκιά» (1967), «Ηπειρώτικος γάμος» (1973), «Τούρκοι βαστάτε τ’ άλογα» (1975), «Ηπειρώτικο γλέντι» (1976), «Ήπειρος» (1976), «Great Solos 4: Κλαρίνο» (1977), «Τα Ηπειρώτικα» (1982), «Ο Τ. Χαλκιάς και το κλαρίνο του, Νο 3» (1984), «Αθάνατα κλαρίνα» (1984), «Τ. Χαλκιάς» (1992). Κυκλοφορεί επίσης το βιβλίο του «Θύμησες και Σημειώσεις» (σε επιμέλεια Αντρέα Χρονόπουλου, στις Εκδόσεις «Απόπειρα», 1985).

Ολοκληρώνουμε το λήμμα του μεγάλου καλλιτέχνη με τη γνώμη που μας διατύπωσε κορυφαίος μουσικός του ελλ. συμφωνικού Χώρου: «Όποιος δεν άκουσε τον Χαλκιά να παίζει ηπειρώτικο μοιρολόι έχει μειωμένη αντίληψη για την αισθαντικότητα της Μουσικής»

ΠΕΤΡΟΣ ΛΟΥΚΑΣ ΧΑΛΚΙΑΣ


Ο Πέτρο-Λούκας Χαλκιάς γεννήθηκε στο Δελβινάκι της Ηπείρου το 1934. Όπως έχει πει «πέντε γενιές τώρα καθεμιά τους βγάζει κι από ένα κλαρίνο υποχρεωτικά»

Το 1945, 11 χρονών ξεκίνησε να δουλεύει ως μηχανικός αυτοκινήτων. Ήταν απόφαση του πατέρα του να μη μάθει κλαρίνο όπως αυτός γιατί όπως έλεγε δεν θα μπορούσε να ζήσει την οικογένειά του όπως ήθελε. Όμως ο Πέτρος είχε ήδη αγαπήσει το κλαρίνο. Έτσι μία μέρα κατασκεύασε το πρώτο του κλαρίνο από το ξύλο ενός δέντρου και άρχισε να μαθαίνει κρυφά μόνος του.

Ο πρώτος που τον άκουσε ήταν ο παππούς του που περνούσε τυχαία από το «λάκκο» όπου έπαιζε συνήθως. Από περιέργεια κατέβηκε να δει ποιος έπαιζε έτσι και προς μεγάλη έκπληξη είδε τον εγγονό του…Με τη βοήθειά του ξεκίνησε μαθήματα με «το καλύτερο κλαρίνο του Ζαγορίου» τον Φίλιππα Ρούντα. Η πρώτη του «επίσημη» εμφάνιση ήταν σε ένα γάμο. Έπαιζε το καλύτερο τότε συγκρότημα, τα «Τακούτσια», όπου έπαιζε ο Φ. Ρούντας. Ο γάμος ήταν 20 Αυγούστου στα Δολιανά. Είχε περάσει αρκετά η ώρα όταν ο Φίλιππας «έπεσε κάτω από το μεθύσι» την ώρα της πρόβας. Ανάστατοι οι άλλοι παίκτες του συγκροτήματος μετά από προτροπή του φώναξαν τον 11χρονο Πέτρο να παίξει στη θέση του δασκάλου του. Σαστισμένος από αυτήν την κατάσταση ο Πέτρος ξεκινάει να παίζει και όλοι θαυμάζουν το μικρό «κλαριντζή» που παίζει όπως ο Φίλιππας. Έτσι έπαιξε λίγες φορές μετά από αυτό μαζί με τον Φ. Ρούντα ως 2ο κλαρίνο.

Τον ίδιο χρόνο παίρνει την απόφαση να πάει στην Αθήνα (όπου έπαιζε κλαρίνο ο πατέρας του) για να παίξει σε ένα γάμο όπου τον είχαν καλέσει μαζί με ένα συγκρότημα. Την ώρα της πρόβας τυχαία τον ακούει ένα παρουσιαστής Ραδιοφωνικής εκπομπής και του προτείνει να παίξει στο Ράδιο σε μία εκπομπή.

Το όνομά του είναι Πέτρος Χαλκιάς. Μετά από ένα τυπογραφικό λάθος στον πρώτο του δίσκο όμως (όπου είχε γραφεί Τ. Χαλκιάς αντί Π. Χαλκιάς) ο Πέτρος αποφάσισε να ονομάζεται Πετρο-Λούκας από το όνομα του παππού του Λουκά Χαρισιάδη.

Είκοσι χρόνια έμεινε στην Αμερική και το καλοκαίρι του 1979 γύρισε στην Ελλάδα. Το βράδυ εκείνο (που έφτασε) γινόταν στο Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας μία «σύναξη κλαρίνων». Εκεί έπαιξε για πρώτη φορά μετά από 20 χρόνια στην Ελλάδα και… φυσικά κράτησε τον κόσμο πάνω από μία ώρα περισσότερο από το επιτρεπόμενο…

Η ζωή του αποτελεί μια συλλογή στιγμών καθε μια απο τις οποίες είναι στενά συνδεδεμένη με τη μουσική.Τα ακούσματά του απο κλαρίνο ξεκίνησαν από τις πρώτες κι όλας στιγμές της ζωής του και τον έκαναν να το αγαπήσει "σαν άνθρωπο". Πολλές φορές ως παιδί ή ως έφηβος προτίμησε να κρατήσει ιδιαίτερες στιγμές με το αγαπημένο του μουσικό όργανο κάτι που όπως λέει τώρα -χαριτολογώντας- έκανε τους συνομήλικούς του να τον παρεξηγήσουν...

Στην Αμερική αναγνωρίστηκε και έπαιξε για πολλά χρόνια αποδεικνύοντας στα "μεγαλύτερα κλαρίνα" πόσο πιο όμορφη και περίτεχνη είναι η παραδοσιακή μας μουσική αφού επανειλημένα έπαιξε γυρίσματα από τραγούδια της Ηπείρου που κανένας μουσικός στην Αμερική δεν μπόρεσε να συνοδέψει. Ακόμα και σε μια ξένη χώρα ο Πετρο-Λούκας κατάφερε να διαφυλάξει και να διαδόσει τη μουσική μας και να κάνει πολλούς να τη λατρέψουν όπως της αξιζει.

ΧΑΛΚΙΑΣ ΛΑΚΗΣ

Ο Λάκης Χαλιάς γεννήθηκε στα Γιάννινα και είναι γιός του κλαρινίστα Τάσου Χαλκιά.
Ανήκει στην Τέταρτη γενιά της οικογένειας ΧΑΛΚΙΑΔΩΝ που είναι και η μεγαλύτερη μουσική οικογένεια στηχώρα μας.

Ασχολείται με την μουσική και το τραγούδι από 7 ετών.
Στα 16 του εργάζεται σαν επαγγελματίας και στα 18 του ηχογραφεί τον πρώτο του δίσκο.
Παίζει κιθάρα, μπουζούκι, λαούτο, τζουρά, ούτι.

Από το 1960 μέχρι το 1967 εμφανίζεται πλάϊ στη Σωτηρία Μπέλλου, το Στέλιο Καζαντζίδη, το Γρηγόρη Μπιθικώτση, το Γιώργ. Ζαμπέτα και άλλους, ενώ συνεργάζεται με τους μεγάλους ρεμπέτες:

Μάρκο Βαμβακάρη, Γιάννη Παπαϊωάννου και Βασίλη Τσιτσάνη. Την ίδια εποχή, τα καλοκαίρια παίρνει μέρος με το συγκρότημα της οικογένειας των ΧΑΛΚΙΑΔΩΝ σε πανηγύρια, γάμους και άλλες λαϊκές εκδηλώσεις.

Το 1967, φεύγει για τις Η.Π.Α. και τον Καναδά μέχρι το 1971, και μεταξύ άλλων συνεργάζεται με τον Άντονι Κουήν για την τηλεόραση της πόλης του Σακραμέντο της Καλιφόρνιας, στην παρουσίαση του έργου: «ΖΟΡΜΠΑΣ» του Νίκου Καζαντζάκη.

Το 1971, επιστρέφει στην Ελλάδα και αρχίζει να ηχογραφεί λαϊκά τραγούδια σε συνεργασία με τους Χρ. Νικολόπουλο, Πυθαγόρα, Λουκ. Κηλαϊδόνη, και τον Γιάν. Μαρκόπουλο, όπου λαμβάνει μέρος στα πιό σημαντικά έργα του συνθέτη όπως: «O ΣΤΡΑΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΙΝΟΣ» του Γιώρ. Σεφέρη. «ΘΗΤΕΙΑ», «ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ», «ΘΕΣΣΑΛΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ», «ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ» «ΟΡΟΠΕΔΙΟ».

Το 1977, θα κυκλοφορήσει σε δίσκο η σημαντικότερη δουλειά του συνθέτη Γ. Μαρκόπουλου «ΟΙ ΕΛΕΥΘΕΡΟΙ ΠΟΛΙΟΡΚΗΜΕΝΟΙ», ποίηση Διον. Σολωμού. Στο έργο αυτό, οι ερμηνείες των Νίκου ΞυλούρηΛάκη Χαλκιά καθώς και της Ειρήνης Παπά που παίρνει μέρος στους βασικούς ρόλους θα αφήσουν εποχή.

Toν ΑΥΓΟΥΣΤΟ 81, ο Χαλκιάς με το συγκρότημά του ταξιδεύει για δεύτερη φορά στην Αυστραλία. Στις συναυλίες που δίνει αποθεώνεται απ’ τους Έλληνες Μετανάστες Αποκορύφωση της περιοδείας αυτής στην Αυστραλία είναι στο Σίδνευ, στο θέατρο «ΟΠΕΡΑ ΧΑΟΥΖ».

Τον ΑΥΓΟΥΣΤΟ 1982, στο «ΘΕΑΤΡΟ ΛΥΚΑΒΗΤΤΟΥ» (ΦΕΣΤΙΒΑΛ ΑΘΗΝΩΝ) ο Λάκης Χαλκιάς παρουσιάζει την ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΤΩΝ ΧΑΛΚΙΑΔΩΝ γιορτάζοντας τα «125 ΧΡΟΝΙΑ» συνεχούς προσφοράς της οικογένειας στην Δημοτική Παραδοσιακή μας μουσική και όχι μόνο.

Το 1984, δέχεται την πρόταση της Ασπασίας Παπαθανασίου να μελοποιήσει αποσπάσματα από την «ΙΛΙΑΔΑ» του ΟΜΗΡΟΥ σε μετάφραση του Νίκου Καζαντζάκη - Γιάν. Κακριδή, για λογαριασμό της Ελληνικής Ραδ/νίας (Ε.Ρ.Α - 2).

Τον ίδιο χρόνο συνεργάζεται επίσης με τον συνθέτη Νίκο Μαμαγκάκη στο έργο: «ΟΔΥΣΣΕΙΑ» του Ν. Καζαντζάκη που παρουσιάστηκε τον Αύγουστο στο Ηράκλειο Κρήτης και στο «ΗΡΩΔΕΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΑΘΗΝΩΝ» (Φεστιβάλ Αθηνών).

Το 1992, ο Λ.Χ. ολοκληρώνει το μουσικό έργο, «2.500 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ» (Από τον Όμηρο μέχρι σήμερα), που ο ίδιος το αποκαλεί - έργο ζωής - αφού για να το ολοκληρώσει ο καλλιτέχνης χρειάστηκε να δουλέψει γι’αυτό περίπου -8- χρόνια μελετώντας και ερευνώντας προς όλες τις κατευθύνσεις.

Στις 11 Απριλίου 1995, με πρωτοβουλία της Γ.Σ.Ε.Ε. το μουσικό έργο «2.500 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ» παρουσιάζεται ολοκληρωμένο στο «ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ», όπου και ηχογραφείται ζωντανά.

Αρχές του 1996, ο Λ.Χαλκιάς παρουσιάζει τον νέο του δίσκο με τον γενικό τίτλο: «Η ΕΛΛΑΔΑ ΕΙΝΑΙ ΕΡΩΤΑΣ».

11 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2000. Ο Λάκης Χαλκιάς σε πρώτη συνεργασία με τον συνθέτη Χρήστο Λεοντή ερμηνεύει το έργο του συνθέτη με τον τίτλο: "ΚΑΤΑΧΝΙΑ", με πρωτοβουλία και διοργάνωση της συναυλίας από την ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ. Η παρουσίαση έγινε στο "ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ".

Στις 28 ΜΑΪΟΥ του 2002 έρχεται η μεγάλη δικαίωση για τον Λ. Χαλκιά και βέβαια από τις κορυφαίες στιγμές της καλλιτεχνικής του καριέρας.

Το έργο: "2.500 ΧΡΟΝΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ" παρουσιάζεται στο "ΗΡΩΔΕΙΟ ΘΕΑΤΡΟ".

Στις 5 Ιουνίου του 2003, Το μουσικό έργο: "2500 Χρόνια Ελληνική Μουσική" με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού, και του Πολιτιστικού Φορέα "ΑΚΡΟΘΕΑΜΑ", παρουσιάστηκε στη Ζυρίχη (Ελβετία) σε ένα από τα ωραιότερα Θέατρα Όπερας της Ευρώπης, στο " TONHALLE ZURICH " 21, Φεβρουαρίου του 2004, ο Λ. Χαλκιάς με τοσυγκρότημά του καλεσμένος από το Διεθνές Φεστιβάλ του Σεράγεβο (Βοσνία) και την υποστήριξη του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, παίρνει μέρος στο εν λόγο Φεστιβάλ. Η συναυλία δόθηκε στο " POLICEHALL" του Σεράγεβο.

17, Μαρτίου 2004, ο Χαλκιάς ταξιδεύει για μια ακόμη φορά για την Αυστραλία καλεσμένος από την ελληνική Κοινότητα τον Πολιτιστικό Οργανισμό "ΑΝΤΙΠΟΔΕΣ ΦΕΣΤΙΒΑΛ 2004" Της Μελβούρνης, παίρνοντας συγχρόνως μέρος στο ΦΕΣΤΙΒΑΛ του Σύδνεϊ, και της Αδελαϊδας.

Απρίλιος του 2005 κυκλοφορεί ο νέος διπλός δίσκος ακτίνας του καλλιτέχνη Με τίτλο: " 36 τραγούδια της ΗΠΕΙΡΟΥ με τον ΛΑΚΗ ΧΑΛΚΙΑ". Ο δίσκος αυτός περιέχει παραδοσιακά τραγούδια από ολόκληρη την Ήπειρο. Ιστορικά, άγνωστα και ξεχασμένα που σημάδεψαν γενιές ολόκληρες. Δίσκος αφιερωμένος στην γενέτειρα γη της Ηπείρου, στην μεγάλη οικογένεια των ΧΑΛΚΙΑΔΩΝ και στους απανταχού μερακλήδες Ηπειρώτες μη.

Από το 1977 μέχρι σήμερα ο Λ. Χαλκιάς έχει περιοδεύσει με το συγκρότημά του σε περισσότερες από 40 χώρες όπου στις πιο πολλές από αυτές έχει ταξιδέψει επανειλημμένα πάνω από 2-3 φορές. Μέχρι σήμερα έχει κάνει πάνω από 1.150 συναυλίες στην Ελλάδα και το Εξωτερικό.